Internet marketing

Internet marketing

Alles is bijna gereed voor de lancering van mijn nieuwe website. Ik heb wel eens gelezen dat je dat met veel bombarie moet doen. Aandacht trekken is niet iets wat ik graag doe. Ik ben liever gewoon op de achtergrond actief. Om mijn product te verkopen is het nodig om te vertellen dat het er is, wat het doet en wat de voordelen ervan zijn. De keuze voor het internet zorgt ervoor dat ik niet in een winkel of op een markt mijn product aan de man hoeft te brengen. Gewoon vanachter de computer, niet op de voorgrond, laten weten wat ik verkoop. Helaas is het internet groot en gevonden worden is lastig. Het is dus belangrijk om aandacht te trekken en nog belangrijker om de aandacht vast te houden.

Ik ben in het bezit van een Twitter-, Facebook– en LinkedIn– account, maar heb niet echt een strategie hoe ik daarmee om wil gaan. Actief worden op social media is een manier om gevonden te worden, maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik post iedere week mijn blog op de verschillende social media en omdat Twitter zo vluchtig is tweet ik mijn blog iedere dag een keer. Veel verder dan dat kom ik niet. Heel af en toe gebeurt er iets in mijn leven waar ik de tijd voor neem om dit te delen via Facebook of Twitter. Echt actief ben ik niet en hierdoor groeit mijn bereik nagenoeg niet.

Een paar jaar geleden heb ik een bedrijfspagina op Facebook gemaakt, maar daar heb ik verder geen aandacht aan besteed. Er zijn 56 mensen die dat ‘geliked’ hebben waarschijnlijk omdat ze mij aardig vinden. Veel is er namelijk niet om leuk te vinden op de pagina. Ik had waardevolle informatie moeten delen, informatie waar mijn doelgroep wat aan heeft. En dit dan ook met enige regelmaat, zodat mijn doelgroep gaat zien dat ik verstand van financiën heb en dat ze toch eens op mijn website willen kijken. Met regelmaat dus waardevolle content posten, een behoorlijke uitdaging.

Op zich ben ik al 2 jaar aan het bloggen, maar alle regels om daarmee meer verkeer naar mijn website te krijgen lap ik aan mijn laars. Een goede titel die uitnodigt om verder te lezen, alleen schrijven voor je doelgroep zodat je ze ook bereikt, de juiste woorden in mijn blog gebruiken waarop ik door Google gevonden wil worden. Ik ben er niet mee bezig en mijn blog is soms meer een lief dagboek. Vragen om commentaar om betrokkenheid te creëren en uitzoeken waarom het ene blog meer lezers heeft dan het andere blog doe ik niet. Ik weet niet eens hoeveel lezers ik heb.

Ook LinkedIn biedt voldoende mogelijkheden om mijn diensten onder de aandacht te brengen. Zoeken naar schrijvers over financiën die een groot netwerk hebben en met hun in ‘gesprek’ gaan is een manier om bekend te worden. Ook hoorde ik van Vincent Smit, de LinkedIn/Twitter expert, dat ik mijn doelgroep moet opzoeken en hun profiel moet bekijken. Het overzicht ‘Who’s viewed your profile’ is binnen LinkedIn het meest gebruikt. Degene die gekeken heeft wordt meestal teruggekeken en zo breng je jezelf onder de aandacht. Dit wetende ben ik veel selectiever geworden met het opzoeken van mensen via LinkedIn. Ik ervaar een drempel om iemand zijn profiel te bekijken nu ik me er bewust van ben dat deze dus meekijkt.

Voldoende mogelijkheden om het beter te gaan doen en dan heb ik het nog niet eens gehad over het betaald adverteren of nog andere social media programma’s zoals YouTube, Instagram, Periscope, Pinterest, Google Plus, enz. Het wordt tijd voor een internet marketing strategie. Ik ga starten met het bedenken op basis van welke woorden ik door Google gevonden wil worden. Uitzoeken op welke informatie mijn doelgroep zit te wachten en hoe ik ze tot actie kan aanzetten. Daarna een keuze maken voor het kanaal en de frequentie van verzenden. Hier zullen verschillende acties uit voortkomen en deze één voor één onderdeel maken van mijn marketing machine. Net zoals ik nu iedere week mijn blog maak en deze verspreid via de verschillende social media.

Naast het oppakken van nieuwe acties ook de effecten gaan analyseren. Wat werkt wel en wat werkt niet. Op deze manier dus stap voor stap internet marketing eigen maken. Het leven van een ondernemer valt niet mee. Los van het feit dat je een expert op je vakgebied moet zijn en blijven, is het ook noodzakelijk om marketing te leren. Het maken van waardevolle content en dit delen binnen je doelgroep. Is er iemand anders die dit voor mij kan doen? Ik weet zelf nog niet hoe en wat en dat maakt het uitbesteden volgens mij lastig. Eerst dus zelf aan de slag. Veel lezen, inschrijven op nieuwsbrieven voor tips, kijken hoe anderen het doen en het gewoon proberen: de trial-and-error methode. Er is nog veel werk aan de ‘internet’ winkel.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *