Avonturier

Avonturier

Mijn eerste FFP bijeenkomst

Onlangs heb ik mijn eerste FFP bijeenkomst gehad. Een middag met allemaal andere financiële planners. Een leuk programma met een inhoudelijk presentatie over de nieuwe website van de FFP-organisatie, de mogelijkheid om een profielfoto te laten maken en een presentatie van Michiel Maandag, de merkcoach. Afsluitend daarna voldoende gelegenheid om onder het genot van een hapje en een drankje te netwerken. Voor mij een geslaagde bijeenkomst en dat kwam met name door de presentatie van Michiel Maandag.

Het belang van een sterk merk

Als merkcoach is hij bezig om je bewust te maken dat je een merk moet creëren dat een bepaalde emotie bij mensen oproept. Een sterk merk verkoopt makkelijker en zorgt ervoor dat je fans krijgt, denk hierbij aan Apple. Bij alles wat je doet moet je nadenken over waar je merk voor staat. Apple is innovatief en dit komt in alles terug. Een winkel van Apple hoort modern en strak ingericht te zijn en de koffie zullen ze niet schenken in Wedgwood. Het moet allemaal kloppen, het zou raar zijn als je bij de Primark je spullen in een mooie luxe tas meekrijgt.

Ontdekking van mijn archetype

Deze sterke merken zijn gebaseerd op één bepaald archetype, een oer karakter. Dit oer karakter beschrijft de unieke karaktereigenschappen van het merk. Voor de bijeenkomst hebben we een vragenlijst in moeten vullen en aan de hand daarvan heeft Michiel bepaald op basis van het model van de Brandpositioner wat voor soort archetype je bent.

De avontuurlijke financiële planner

Uit deze karaktertest kwam naar voren dat ik een avonturier onder de financiële planners ben. Ik ben een avontuurlijke planner en ik doe het anders dan dat je van een financiële planner gewend bent. Ik ben uitgesproken in mijn advies en wijs je er op hoe je anders je toekomst kan inrichten.

Een onverwachte eye-opener

Voor mij was dit een enorme eye-opener. Ik vind mezelf geen echte financiële planner maar ben het wel. Ik heb niet voor niets mijn certificaat gehaald. Duidelijk is nu voor mij waar dit vandaan komt. De meeste financiële planners vallen onder de archetypes verzorger, beschermer en regisseur. Het gevoel dat je hierbij krijgt is duidelijk anders dan bij een avonturier. Ik hoor er toch gewoon bij maar hoef niet in een mantelpakje te lopen. Dat hoort namelijk niet bij een avonturier.

Avontuurlijk, maar toch niet?

Wat ik hier dan ook nog heel leuk aan vindt is dat avontuurlijk eigenlijk helemaal niet bij mij past. Ik ben degelijk, kritisch, niet-flexibel, houd van structuur en van verrassingen ga ik me heel ongemakkelijk voelen. Avonturier is wel het laatste waar je bij mij aan denkt maar in de wereld van de financiële planning is kapitein eenoog koning. Ik ben niet zoals mijn meeste collega’s werkzaam bij een bank om vermogende klanten te helpen. Door mijn keuze voor dit vakgebied ben ik opeens avontuurlijk geworden. Zo zie je maar weer, alles is relatief.

De ontdekkingsreis als avontuurlijke planner

Als avonturier bevind ik me nog op onontgonnen terrein en dit biedt vele mogelijkheden. Financiële planning laagdrempeliger maken zodat het voor iedereen toegankelijk is. Mijn doelgroep is jong en een financiële planning laten opmaken door een man in een donker blauw pak in een bankfiliaal zal dan ook niet aanslaan. Mijn eigen stappen hier in zetten is de uitdaging. Hoe bereik ik mijn klanten wel en krijg ik ze zover dat ze tijd willen vrijmaken voor een planning. Iedere keer wordt er weer meer duidelijk en stapje voor stapje kom ik steeds verder. Dus of ik het nou leuk vind of niet de ontdekkingsreis is begonnen en we gaan op avontuur.

2 antwoorden
  1. Edwin Bakker
    Edwin Bakker zegt:

    Ik herken mezelf in je blog Petra. Ik was een aantal jaar geleden een controlefreak, een detaillist, iemand die in een structuur (wilde) leven. Ik was opgeleid als AA Accountant (MKB adviseur). Maar door de opleiding FFP ben ik in 2,5 jaar (na een aantal keer zakken) door het vertrouwen dat ik het heb gehaald veranderd in een inspirator, een avonturier (volgens de welbekende cirkel ging van linksonder naar boven in het midden). Nu heb ik het vertrouwen dat ik heel veel zaken aankan. Ik zie hierdoor ook, dat ik een steeds groter netwerk met nieuwe klanten krijg. Heel erg leuk. Het is m.i. overigens niet zo dat door jouw keuze voor het vak je avontuurlijk bent geworden, het is m.i. het vertrouwen dat je advies kan geven over een groot deel van het financiële planningsvak, terwijl vaak notarissen, hypotheekadviseurs, banken over een beperkt deel van het financiële planningsvak advies kunnen geven. Je hebt een streepje voor als je FFP opgeleid bent.

    Beantwoorden
    • Petra Regoort
      Petra Regoort zegt:

      Hoi Edwin,
      Klopt dat ik door het vak niet avontuurlijker ben geworden. Maar in de wereld van de financiële planners ben ik een avonturier omdat ik me niet aan conformeer aan de standaard dienstverlening. Ik ben op zoek naar een andere manier en dat maakt mij “binnen de wereld van de financiële planners” een avonturier. Ik begrijp dat jij ook ontwikkelingen doormaakt als financiële planner, erg leuk. Hopelijk kom ik je een keer tegen tijdens één van de bijeenkomsten georganiseerd door de vereniging FFP.
      Groet,
      Petra

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *