Crowdfunding

Crowdfunding

De laatste tijd komt het steeds vaker in het nieuws, crowdfunding. Dit is een nieuwe manier voor het werven van geld voor het doen van projecten. Heb je een goed idee en heb je voor de uitvoering hiervan geld nodig dan kan je naar de bank gaan. Banken zijn steeds minder toeschietelijk geworden met het geven van leningen. Om geld bij de bank te kunnen lenen moet er dan ook behoorlijk eigen vermogen worden ingebracht. Heb je dit geld niet dan wordt het lastig om een lening te krijgen.

Aan de andere kant als je geld op een spaarrekening hebt staan dan krijg je bij diezelfde bank bedroevend weinig rente over je spaargeld. Met crowdfunding komen deze twee zaken bij elkaar. Er zijn ondernemers die geld nodig hebben en hiervoor willen betalen en er zijn mensen die geld hebben en hierover graag een beter rendement willen maken dan dat ze bij de bank krijgen. Koppel deze mensen aan elkaar en er ontstaat een win-win situatie waarbij de bank buitenspel wordt gezet.

Op dit moment zijn er verschillende sites waar vraag en aanbod bij elkaar komt. Afhankelijk van de organisatie die er achter zit zijn hiervoor spelregels opgesteld. In grote lijnen komt het er op neer dat je aangeeft hoeveel geld je binnen wilt halen. Je maakt een duidelijke video waarvoor je het geld gaat gebruiken. En als laatste maak je duidelijk wat degene ontvangt als deze investeert in jouw idee. Deze informatie wordt op de site gezet en binnen een bepaalde periode moet het aangegeven bedrag opgehaald zijn. Is dit niet gelukt dan wordt het geld teruggestort naar de reeds aangemelde deelnemers. Is het wel gelukt dan kan er gestart worden met de uitvoering van het project.

Naast het voordeel dat je op deze manier toch je droom kan realiseren heeft het nog een hele positieve bijwerking. Je ontvangt hierdoor niet alleen geld maar je krijgt gelijk ook een groot aantal ambassadeurs van jouw idee. Het feit dat ze investeren in jouw project betekent dat ze er in geloven en omdat ze baat hebben bij het succes ervan zullen zij jouw idee ook promoten. Volgens Nisandeh Neta van Open Circles is dit de reden waarom je als ondernemer aan crowdfunding moet doen, zelfs als je de investering niet nodig hebt. Op deze manier is het duidelijk of er vraag naar is en de marketing voor je project wordt gelijk in werking gesteld.

Als investeerder loop je natuurlijk wel een behoorlijk risico. De kans is aanwezig dat het verwezenlijken van de droom niet loopt als gepland. De kans dat je je geld dan nog terug ziet is minimaal. Voor dit risico ontvang je daarom ook een hoger rendement en door goed reclame te maken voor het betreffende project heb je zelf invloed op het vergroten van de slagingskans.

Mijn partner heeft een paar avonden lopen zoeken op de verschillende crowdfundingsites en heeft voor Baker & Moore gekozen. Twee jonge ondernemers die starten met een lunchroom, waar ook werkplekken worden aangeboden, in Rotterdam op de Westblaak. Een leuk concept en enthousiaste mensen die uitstralen er in te geloven. De website, het logo en de plannen zien er in ieder geval veelbelovend uit en wij zijn mede-investeerders geworden. Het benodigde bedrag hebben ze al gehaald dus de lunchroom gaat er komen. Volgens de planning wordt deze eind februari geopend. Het maximaal op te halen bedrag hebben ze nog niet bereikt en tot het eind van het jaar kan je nog meedoen.

Het investeren is een leuk leertraject. Eens kijken hoe dit gaat en benieuwd of het ook daadwerkelijk 5,5% rendement per jaar gaat opleveren. Daarnaast is het leerzaam om te zien hoe zo’n crowdfundingstraject loopt. Nu hebben we geïnvesteerd door het geven van een lening maar er zijn ook andere mogelijkheden. Je kan bijvoorbeeld ook investeren door aandelen te kopen of bij voorbaat het product al af te nemen. We zullen de verschillende soorten crowdfunding zeker gaan proberen. Leuk als je geld goed rendeert en nog leuker als je mensen kan helpen hun droom waar te maken.

De volgende stap is dan om zelf een project te starten en hiervoor met behulp van crowdfunding investeerders maar belangrijker ambassadeurs te verzamelen voor mijn idee. Mezelf verkopen is nog steeds niet mijn sterkste kant dus als ik daar hulp bij kan krijgen dan moet ik die pakken. Je merkt het wel plannen genoeg maar nu nog gaan uitvoeren. Gelukkig ligt er weer een heel nieuw jaar in het verschiet.

2 antwoorden
  1. Jeroen
    Jeroen zegt:

    Petra,
    Leuk stukje waarin je meerdere kanten van crowdfunding kort belicht. Banken doen moeilijker, dat is zeker zo. Wel komt hier gelukkig een kentering in, de eerste tekenen zie ik om mij heen.

    Het is alleen te hopen dat integer, met vakmanschap en eigenaarschap gewerkt wordt en blijft worden bij crowdfunding ( zowel vanuit de ondernemer die geld nodig heeft, de investeerder en degene die de crowdfunding mogelijk maakt). Dan blijft de win-win situatie bestaan. Er zijn genoeg voorbeelden van branches die door cowboys kapot gemaakt zijn. En helaas blijven, eigenlijk moeten deze cowboys altijd weer op zoek naar andere business om hun zakken te vullen.

    Daarnaast kan je echt wel jezelf “verkopen”: je hebt je vakmanschap, je weet wat eigenaarschap is, zorgt voor transparantie en je durft jezelf ” bloot” te geven met je blog. Vertrouw op jezelf. Succes in 2015, ik heb er alle vertrouwen in.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *