Blijvend leren

In november 2012 ben ik begonnen met het volgen van een cursus voor financieel planner (FFP) en in juni 2013 heb ik voor de eerste keer examen gedaan. Het FFP examen bestaat uit 2 delen: multiple choice en open vragen. De eerste keer ben ik voor beide onderdelen gezakt. In december heb ik weer examen gedaan en heb de open vragen gehaald en nu moet ik komende vrijdag weer op voor de multiple choice vragen. Dertig vragen beantwoorden in 2 uur over een breed scala aan onderwerpen: belastingrecht (particulier, ondernemer en DGA), bedrijfsopvolging, huwelijksvermogensrecht, erfrecht, successiewet, pensioen, kapitaalverzekering, lijfrente, sociale zekerheid, eigen woning en beleggen. Ik hoop dat ze voor het komende examen vragen selecteren die me liggen.

In de periode voorafgaand aan het examen wordt het steeds moeilijker om me ook nog op andere zaken te concentreren. De hoeveelheid stof die geleerd moet worden is zoveel, het geeft je het gevoel dan je nooit uitgeleerd bent. Andere zaken blijven liggen of moeten tussendoor opgepakt worden en dat valt niet mee. Ik ben dan wel een vrouw maar ik kan moeilijk multi-tasken. Hierdoor ervaar ik meer stress dan normaal en dat heeft een behoorlijke invloed op mijn humeur, ik heb een erg kort lontje.

Mijn zoon verklaart mij volledig voor gek, ben je bijna 46 jaar en dan zit je nog te leren. Ik kan hem niet duidelijk maken dat leren een voorrecht is en dat het je leven verrijkt. Op het moment dat je stopt met leren dan wordt er geen vooruitgang meer geboekt en staat je persoonlijke ontwikkeling stil. De enige manier om dit te voorkomen is om jezelf te blijven uitdagen, om jezelf te verbeteren door nieuwe dingen op te pakken. Hiervoor moet je dus ook zaken oppakken die buiten je comfort zone vallen. Maar ze zeggen dat het échte leven begint buiten je comfort zone.

Uitzoeken wat bepaald voedsel met je doet of je een nieuwe sport eigen maken. Kijken of je kan mediteren of proberen fitter te worden door yoga. Het is gewoon leuk om bezig te zijn met onderwerpen waar je nog niet zoveel vanaf weet. Het is heel makkelijk om te zeggen dat het niet “je ding” is maar meestal moet je het eerst proberen voordat je daar iets over kan zeggen. Wanneer heb jij voor het laatst iets voor de eerste keer gedaan?

Leren is iets dat je in je gewoontes moet verankeren. Naarmate je ouder wordt, wordt je minder flexibel en worden veranderingen lastiger. Heel veel mensen hechten veel waarde aan vaste patronen. Het doorbreken van gewoontes en het om gaan met veranderende omstandigheden ligt duidelijk buiten hun comfort zone. Als je besluit om na je pensioen te willen gaan reizen dan moet je eigenlijk nu al regelmatig reizen om te zorgen dat het een gewoonte voor je wordt en daarmee rek je je comfort zone weer iets op.

Het oppakken van nieuwe dingen kan ook erg confronterend zijn want je komt erachter dat je voor sommige dingen toch echt te oud wordt of dat in ieder geval je leeftijd niet echt meewerkt om je het snel eigen te maken. Dit is erg zichtbaar als je samen met je zoon start met een cursus golfsurfen en hij het veel sneller oppakt dan jij. Ook probeer ik te zeilen in een open zeilboot, een RS 500. Naast dat ik minder lenig ben, ben ik ook angstiger geworden voor wat er allemaal fout kan gaan. Dit bevordert de snelheid van leren niet. Ook het gewone stampwerk voor een examen is iets wat niet meer zo makkelijk gaat en meer moeite kost dan dat het ooit voor mijn Havo examen heeft gedaan.

Leren is iets dat je moet blijven doen. Iets wat tot stilstand is gekomen, krijg je niet zo snel meer aan de gang. Maar wat ik op dit moment het mooiste vind aan leren, is dat ik komende vrijdagmiddag er weer klaar mee ben. Na het afronden van een cursus of het doen van een examen ervaar je weer de enorme hoeveelheid vrije tijd. Zo’n goed gevoel dat je alles weer kan doen waar je zin in hebt, totdat je je natuurlijk weer vol overgave op iets nieuws stort.

4 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *