Hoe maak je je leven leuker?

Een blog van Raptitude

Ik heb het zelf niet verzonnen, maar voor mij klopt het als een bus. Pas geleden kreeg ik de blog van Raptitude in mijn email en het raakte mij. Meestal gooi ik blogs nadat ik ze gelezen heb gelijk weg, maar deze heb ik laten staan. Zo nu en dan lees ik hem weer en het is een mooi fenomeen wat hij beschrijft. Juist door jezelf te beperken ga je meer van zaken genieten.

Minder koffie

Ik weet dat het klopt voor mijn koffie. Vroeger dronk ik het heel de dag door. Ik weet niet hoeveel, maar het zouden er zomaar een stuk of 8 koppen per dag kunnen zijn. Ik vond het erg veel en kwam er achter dat ik geen behoefte had aan de cafeïne, maar meer aan een warme drank. Groene thee voldeed prima aan deze behoefte, dus ben ik overdag thee gaan drinken. Ik drink nu over het algemeen alleen ’s avonds nog 2 kopjes koffie en deze smaken altijd heerlijk. Veel lekkerder dan toen ik heel de dag door koffie dronk.

Jezelf te beperken werkt ook voor doe-dingen

Het geldt voor de koffie, maar zeker ook voor uit eten gaan. Ga je iedere week of zelfs vaker, dan wordt het gewoon. Je gaat het normaal vinden en het is niet meer bijzonder. Het is niet meer iets om naar uit te kijken. Dit geldt ook voor iedere dag een glaasje wijn bij het eten, iedere zondag gebak of altijd koekjes bij de koffie. Alles waar je jezelf in beperkt daar ga je meer van genieten als je het dan wel een keertje neemt. Het gaat ook op voor dingen die je doet. Als je altijd kan uitslapen dan klinkt dat goed, maar je geniet er meer van als het opeens een keertje kan. Een keer per jaar naar de Efteling is leuker dan een jaarabonnement. Je kan je leven dus leuker maken door jezelf te beperken.

Less is more

Volgens Raptitude zit het in je hoofd. Op het moment dat we iets beschouwen als een luxe en het is beperkt beschikbaar dan waarderen we het meer, dan als het overvloedig, goedkoop en gemakkelijk beschikbaar is. Als pepernoten het hele jaar verkrijgbaar zouden zijn, dan haalt dat het speciale van Sinterklaas af. Een citytrip is nog steeds leuk, maar als ik op Facebook kijk doen we niet anders. Door het gemak om het te organiseren en de vele aanbiedingen is het gemeengoed geworden. Het heeft voor mij niet meer de status van een bijzonder weekendje weg. Een avondje film kijken waarbij je ’s middag bij de videotheek je film uitzocht, zorgde voor een andere beleving dan het gemak van nu om op ieder moment waar dan ook een willekeurige film te kijken op je telefoon of laptop.

De negatieve werking van marketing

In de samenleving waar wij in Nederland leven is alles in overvloed aanwezig. Op allerlei manieren worden we verleid om meer, vaker en gemakkelijker te consumeren. Alles wordt gedaan om ons leven leuker te maken. We maken er gretig gebruik van en vinden onszelf zielig als we om de een of andere reden beperkt worden. We hebben al van alles en om nog gelukkiger te worden willen we steeds meer. Terwijl eigenlijk het tegenovergesteld gebeurt. We vinden alles normaal en om nog echt van iets bijzonders te kunnen genieten is moeilijker geworden.

Meer plezier van positieve neven-effecten

Door jezelf te beperken met minder koffie, minder vlees, minder suiker, minder kleding, minder spullen, minder uitjes maakt dat je leven beter. Consuminderen niet met als reden om minder geld uit te geven of duurzamer te leven, maar om meer te genieten van bijzondere momenten. De keer dat je dan een gebakje neemt, smaakt het veel beter. Je waardeert het meer. Maar het mooie van het geheel is dat het zoveel positieve neven effecten heeft. Je wordt gezonder, je houdt meer geld over en daarbij zorg je ook voor een betere planeet. Het is een win-win-win situatie uit een hoek waar je hem niet direct vandaan ziet komen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *