Op jacht naar Millennials

Millennials

Generatie Y

De millennials zijn de eerste generatie die volwassen worden in de 21e eeuw. Ze zijn geboren na 1982 en voor 2000. Generatie Y worden ze ook wel genoemd. De meeste hebben (nog) geen lastige producten aangeschaft, zoals lijfrentes en kapitaalverzekeringen. De oudere millennials hebben misschien een huis gekocht en hun studieschuld al afbetaald. De jongere millennials krijgen, zeker in de opstartfase, te maken met financiële uitdagingen. Een mooie doelgroep voor mij als financieel planner.

Meer zorgen voor zichzelf

Ze krijgen minder studiefinanciering vanuit de overheid. Als ouders niet meebetalen aan school hebben ze aan het eind van hun studie een schuld van tienduizenden euro’s opgebouwd. Het kopen van een huis kan alleen als ze zelf geld bij elkaar gespaard hebben. Pensioenregelingen worden minder en tegen de tijd dat ze van hun pensioen kunnen gaan genieten bestaat de AOW waarschijnlijk niet meer. Ze zijn opgegroeid met veel welvaart, maar om deze te kunnen blijven ervaren zullen ze aan de bak moeten.

Mooie kans

Je kan het negatief bekijken, maar ik zie een mooie mogelijkheid. De weg naar financiële vrijheid ligt voor ze open. Ze zijn opgegroeid met mobiele telefoons en internet en delen alles. Bezit is minder belangrijk voor ze. Ze kopen geen dure auto, ze lenen er wel één als ze hem nodig hebben. En ook de huizen worden kleiner, minder huur of hypotheek en ook minder inrichting. Tiny houses zijn zelfs in opmars. Hierdoor hebben ze lage vaste lasten en kunnen ze makkelijk geld investeren. Met als bijkomend voordeel dat ze ook minder passief inkomen nodig hebben om financieel vrij te worden.

Technologische ontwikkelingen

De techniek werkt ook in hun voordeel. Betalingen en sparen kan allemaal automatisch geregeld worden en ook beleggen wordt steeds laagdrempeliger. De financiële tooling ontwikkelt zich steeds verder. We gaan volledig digitaal. Voor deze ‘digital natives’ vormt dit geen enkel probleem. Het is ze allemaal met de paplepel ingegoten. Het nadeel van de technologische ontwikkelingen is wel dat het geld ook heel makkelijk uitgegeven wordt. Voor een pinbetaling is je code al niet meer nodig, straks doen we dat allemaal zelfs zonder pas.

Goed gedrag werpt zijn vruchten af

Geen hoge vaste lasten, maar hoe hou je de variabele kosten in de gaten? Ze eten steeds meer buiten de deur, ze doen hun werk in een koffietent, gaan veel uit en reizen vaak. Het geld gaat niet op aan de vaste lasten, maar wordt allemaal gespendeerd aan leuke activiteiten. Flexibel werken, locatie onafhankelijk, alleen werk doen waar je zin in hebt, het wordt allemaal steeds normaler. Financiële vrijheid maakt deze levensstijl mogelijk, maar dan moet je wel gelijk goed beginnen. Aangeleerde dure gewoontes leer je namelijk niet makkelijk af.

Iedereen financieel vrij, zeker de nieuwe generatie

De millennial of deze nu in loondienst is of als zelfstandige ondernemer aan de slag is, is een doelgroep waar veel te bereiken valt. Een moneycoach die ervoor zorgt dat ze goed gedrag aanleren. Veel verdienen, weinig uitgeven en zoveel mogelijk investeren om passief inkomen te genereren. Ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk geld snel voor ze aan het werk gaat. Millennials, een doelgroep waarvoor financiële vrijheid de norm moet zijn. Alleen één klein probleempje, hoe bereik ik ze? Hoe overbrug ik de generatiekloof?

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] De millennials zijn de eerste generatie die volwassen worden in de 21e eeuw. Ze zijn geboren na 1982 en voor 2000. Generatie Y worden ze ook wel genoemd. De meeste hebben (nog) geen lastige producten aangeschaft, zoals lijfrentes en kapitaalverzekeringen. De oudere millennials hebben misschien een huis gekocht en hun studieschuld al afbetaald. De jongere millennials krijgen, zeker in de opstartfase, te maken met financiële uitdagingen. Een mooie doelgroep voor mij als financieel planner. Lees verder…. […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *