Onze elektrische auto
Eindelijk elektrisch
Een jaar geleden hebben wij een elektrische auto gekocht. Een dure hobby aangezien er tweedehands nog niet zoveel op de markt is. We hadden nog een auto in te ruilen en dat maakte de aankoop een stuk draaglijker, maar al met al kost het een hoop geld. We wilden nu in ieder geval een volledig elektrische auto, want we hadden al ervaring met een hybride. Daarbij hadden wij niet het gevoel dat we veel elektrisch reden.
Duurzaam
Onze benzineauto ging gebreken vertonen en daar houden wij niet van. Daarbij was het ook een grote auto, die we niet echt meer nodig hadden. De vraag is achteraf of we zo’n grote eigenlijk ooit nodig hebben gehad. Mijn partner vindt een auto wel belangrijk, maar mij kan het eigenlijk niet zoveel boeien. Graag wel een auto die het doet, zonder problemen. En als je nu een auto koopt dan gaan we voor duurzaam.
Kiezen valt niet mee
Mijn eisen doorgegeven en mijn partner is op zoek gegaan. Mijn eisen waren zwart, niet te groot, volledig elektrisch, stoelverwarming en een behoorlijke actieradius. Ik ben ook nog een paar keer mee geweest naar dealers, maar daar word ik echt niet blij van. Mijn partner heeft de auto dus gekocht en is er blij mee en ik ook.
Geen belasting
Een mooie bijkomstigheid van een elektrische auto is dat we vooralsnog geen wegenbelasting betalen. Daarbij hebben we vorig jaar een goed half jaar op de boot in Bruinisse geleefd. De auto opladen kon daar gratis. Het onderhoud van de auto is veel minder, want we missen een verbrandingsmotor. Daarbij gingen de benzineprijzen ook nog enorm de lucht in. Een beter moment om een elektrische auto te kopen was er niet.
Opladen aan huis
Wij hebben het geluk dat we onze auto naast ons huis kunnen parkeren. Opladen kunnen we dus nu vanaf onze oplaadpaal. Voordat dit mogelijk was waren we wel een paar maanden verder. Bij ons in de nieuwbouwwijk zijn er 4 elektrische laadpalen. In het begin was daar altijd plek, maar er kwamen meer bewoners en ook meer elektrische auto’s. Soms moest ik voor het laden van de auto een kwartier lopen. Niet erg handig en word je snel zat. Zeker ’s avonds laat.
Zonnepanelen
Komende maand komen hopelijk de zonnepanelen en ook de zon en kunnen we weer goedkoop rijden. Niet dat we heel veel rijden als we thuis of op de boot zijn. Afgelopen jaar regelmatig naar mijn schoonvader gereden en mijn partner gaat, zolang het weer nog niet meewerkt, met de auto naar de sportschool.
Wennen
De eerste keren vond ik het elektrisch rijden best spannend. Ik ben ook gelijk naar Amerongen heen en terug gereden, zonder opladen. Ineens ga je je afvragen of je wel of niet de verwarming aan kan zetten als de batterij leegraakt. Best spannend of je het dan gaat redden. Afgelopen maand zijn we met de auto naar Sevilla gereden, dat is ook best een uitdaging. In Nederland zijn er veel laadstations, maar in België een stuk minder. Zeker langs de autowegen. Het kan dan zomaar zijn dat de laadpaal op het terrein bij een supermarkt staat en dat deze gesloten is.
Onderweg goed plannen
Na de eerste ervaringen hebben we besloten na ongeveer 200 km aan de stekker te gaan, zodat we altijd nog tussen de 20% en 30% vol zaten. Mocht de gekozen laadpaal het dan niet doen, of konden we via een app of website niet betalen, of stond de paal achter slot en grendel, dan konden we altijd verder zoeken. Neemt niet weg dat ik van de minimaal 20 keer laden het zeker 5 keer best heel spannend heb gevonden. Een nieuwe ervaring. Aangezien we veel werkzaamheden voor nieuwe laadpalen hebben gezien, zeker in Frankrijk, maar ook in Spanje, denk ik dat het iedere maand beter te doen wordt.
Best duur
Nu stonden we vaak alleen bij een laadpaal en een hele enkele keer met nog een andere auto. Het probleem of hij werkt zal in de toekomst gaan veranderen in meer een probleem dat er veel meer auto’s zijn die de paal willen gebruiken. Dus je wachttijd zal niet alleen afhangen van hoe lang het duurt om op te laden maar ook hoe snel er een plek vrijkomt. Het (snel)laden koste ons tussen 45 en 75 minuten, maar de kosten varieerden behoorlijk en waren soms best hoog (tussen de 0,40 en 1,06 per kWh). Ze komen een eind in de buurt van benzinekosten.
Relaxed reizen
Met de benzineauto vond ik het rijden altijd een heel gejakker. Nu reden we om de beurt zo’n 200 km en hadden dan een eet-, drink-, wandel en plas-pauze. Je bent op deze manier niet in 10 uur in Oostenrijk, maar het voelde heel relaxed. Op reis met een elektrische auto, een heel avontuur.
Hoi Petra,
Een electrische auto is in het begin best spannend op langere afstanden en dan om de 200 km laden is ook geen pretje als meer dan 1000km wilt afleggen. Het vergt wat vertrouwen in de infrastructuur, je routeplanner met laadpalen en je laadpas(sen) en natuurlijke een andere mindset.
De wegenbelasting is nog tot 2025 gratis en in 2025 75% korting, daarna het volle pond.
Hopelijk zijn dan de stroomprijzen weer gedaald zodat je weer voor 10 – 15€ euro kunt volgooien.
Samen met (overcapaciteit) zonnepanelen en in de toekomst Bi-directional charging (je auto is dan ook batterij voor je huis) wordt het financieel ook aantrekkelijk om particulier EV te rijden.
Gr Fabian
Mooie toevoeging, duidelijk van een ervaringsdeskundige.
Dank,
Petra
Hoi, hier ook 3 jaar geleden een elektrische auto gekocht, en eentje met weinig bereik (<200 km in de winter). Het valt me erg mee; in de praktijk halen we heel veel op één lading en als we moeten laden dan is dat een mooi moment om even te stoppen (mail checken, YouTube kijken, kopje koffie halen). Verre reizen hebben we niet met de auto gemaakt. O ja, en het rijdt zo lekker; stil, snel, soepel, automaat, mmm
“Ik ben ook nog een paar keer mee geweest naar dealers, maar daar word ik echt niet blij van.”
Wat vind je er minder aan?
Het stinkt vaak bij autodealers, ze praten over technische informatie waar ik niets mee kan, hoop bla bla, prijsonderhandelingen. Ik vind er gewoon niets aan.