De nieuwe financiële planning komt van Venus

De nieuwe financiële planning komt van venus

Vorige week heb ik het financieel planners congres bijgewoond in Baltimore. Het stond op mijn lijstje om een keer een seminar in Amerika mee te maken. Voor mijn gevoel lopen ze daar met alles voorop en zou een bezoek goed zijn om mijn kennis te verbreden. Henk Vriesman organiseert al jaren voor mede financiële planners de reis om hier naar toe te gaan en dat doet hij goed. Hij verzorgt een compleet programma bestaande uit een kennismakingsdag, een aantal bedrijfsbezoeken en daarna het bezoek aan het congres.

Met z’n tienen hebben we afgelopen week veel van de Amerikanen, maar nog veel meer van elkaar geleerd. Op veel gebieden lopen de Amerikanen op ons voor, maar niet op het gebied van financiële planning. Financiële planning is daar nog weggestopt in het vermogensbeheer. Voor de rijke klanten wordt er een planning gemaakt en het vermogen beheerd. De rekening hiervoor wordt betaald door een percentage van het belegd vermogen als beheerkosten te rekenen. Hierdoor is er geen transparantie in de verschillende kosten van de dienstverlening net zoals dat voor het provisieverbod bij ons was.

Door het ingevoerde provisieverbod lopen wij nu voor op de Amerikanen. In Nederland zijn we al bezig met het apart verkopen van een financieel plan en wat de toegevoegde waarde hiervan is. Niet makkelijk maar wel duidelijk en het zorgt ervoor dat het vak zich verder ontwikkelt. De Amerikanen zullen hier ook aan moeten gaan geloven. Of er komt regelgeving voor, of de grote vermogensbeheerders worden zo groot dat het beheerpercentage zo laag wordt, dat het voor een kleine beheerder niet meer rendabel is. Hoe dan ook, het financiële plan wordt losgekoppeld van het vermogensbeheer. De manier om financiële planning op de kaart te krijgen is door van elkaar te leren en samen te werken.

Ik had gehoopt dat er meer financiële planners waren zoals ik, zodat ik ze als voorbeeld kon gebruiken. Ze zullen er vast wel zijn, maar op het congres heb ik ze niet kunnen vinden. Het waren voornamelijk vermogensbeheerders met een hoge gemiddelde leeftijd, conservatieve ideeën en geen wil om te veranderen. Sociale media daar houden ze zich nog niet mee bezig. Aansluiting vinden bij de jongere generatie is wel een aandachtspunt. Hun klanten worden ouder en hoe krijg je het voor elkaar om hun kinderen ook als klant te verwelkomen. En dan is daar ook nog de snel oprukkende automatisering. Dit proces moet gestopt worden anders nemen de robo advisers hun baan over.

Gelukkig hadden we een bedrijfsbezoek bij een dame die wel degelijk anders bezig is, ze verkoopt financial life planning volgens het concept van het Sudden Money instituut. Voor haar dienstverlening betaal je een vast bedrag per jaar. De doelstellingen worden vastgelegd, waarbij ze gebruik maakt van technieken van George Kinder. Op basis van de gestelde doelen wordt het financieel plan gemaakt en geïmplementeerd. Door middel van 4 contactmomenten per jaar houdt ze een vinger aan de pols. Zo blijft ze op de hoogte van eventuele life events zoals scheiden, trouwen, overlijden, verhuizen, enz. Hierdoor kan het zo zijn dat er doelen bijgesteld worden en dus ook het plan aangepast moet worden. Een mooie dienstverlening, maar helaas nog wel alleen voor de vermogende medemens.

Haar dienstverlening komt meer overeen met de dienstverlening zoals wij deze ook kennen. Niet alleen een financieel plan maken om een doelvermogen te realiseren. Maar klanten adviseren bij lastige financiële vraagstukken die voortkomen uit levensgebeurtenissen en daarbij de doelstellingen van de klant bewaken. De automatisering gaat hierbij een steeds grotere rol spelen. Op basis van een vastgesteld risicoprofiel wordt het vermogen belegd en met een druk op de knop wordt het cijfermatig werk geregeld. De nadruk komt veel meer te liggen op het kennen van je klant voor een betere advisering.

Mijn dienstverlening is wezenlijk anders dan die van andere financiële planners. Geen verzameling aan doelstellingen, zoals bijvoorbeeld wanneer je wilt stoppen met werken en hoeveel geld je dan nodig hebt, maar één helder doel: financiële vrijheid. De klant helpen met het verlagen van zijn uitgaven en het verhogen van het passief inkomen. Zorgen dat ze zelf aan de slag gaan om hun geld voor ze te laten werken. Zowel voor het werven van klanten als het leveren van mijn diensten maak ik gebruik van het internet. Het is ongelofelijk maar waar: ik ben met mijn bijna 50 jaar volgens Amerikaanse maatstaven jong en vernieuwend bezig. Het moet niet gekker worden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *