Money coach

Mijn baan als budgetcoach is eigenlijk als logische gevolg ontstaan en was niet direct een eigen keuze. Ik wil mensen helpen met hun financiën en eigenlijk preventief en opbouwend bezig zijn. Maar dat aan de man brengen valt niet mee. Mensen ervaren het niet als een probleem als ze geen inzicht hebben in waar hun geld naar toe gaat. Ook zijn de meeste mensen niet bezig met eventuele zorgen van morgen. Waarom zouden ze mij dan vragen voor het inzichtelijk maken van hun financiën, uitzoeken van besparingen en het opbouwen van vermogen?

Maar door de crisis is er wel degelijk een groep mensen ontstaan waarvoor inzicht in hun financiën er werkelijk toe doet. Mensen die, door het verliezen van hun baan, een echtscheiding of structureel boven hun stand leven (leven op krediet) schulden hebben opgebouwd waar ze zonder hulp niet meer uitkomen. Het probleem bij deze mensen is alleen dat ze ook niet voor hulp kunnen betalen. Niet alleen lopen zij tegen problemen aan maar ook hun werkgevers worden met de gevolgen geconfronteerd. Door loonbeslagen ontstaan er meer administratieve lasten en ook zijn mensen met schulden minder productief. Een duidelijk business model dus. Werkgevers kunnen, bijvoorbeeld vanuit opleidingsbudgetten, mij inzetten om de medewerkers te helpen bij hun financiën. Een win-win-win situatie zo gezegd. Aangezien het als startende ondernemer voor mij niet meevalt om mezelf te verkopen, wordt dit makkelijker als je daadwerkelijk een probleem voor je klant oplost.

Het leuke aan het helpen van mensen met schulden is dat ze altijd heel blij zijn als ze mij spreken. De problemen duren over het algemeen al een tijdje, de nood is hoog en eindelijk is er hulp in aantocht. Meestal zijn ze gestopt met het openen van hun enveloppen met rekeningen dus naast een download van een jaar internetbankieren ga ik ook meestal naar huis met een plastic zak met dichte enveloppen. Je kan mij niet blijer maken. Niets leuker dan orde in de chaos te scheppen maar de kantekening hierbij is dat altijd pijnlijk duidelijk wordt dat de situatie waar de klant zich in denkt te bevinden altijd nog erger is.

Het niet betalen van rekeningen zorgt ervoor dat binnen een aantal maanden de rekening veelal verdubbeld is: incassokosten en proceskosten hakken er stevig in. Daarnaast is de belastingdienst ook een grote kredietverstrekker waar mensen zich niet van bewust zijn. Vaak ontvangen mensen onterecht toeslagen en komen daar na een jaar pas achter. Op dat moment is het geld al lang uitgegeven. En dan nog maar niet te spreken over het CJIB en de zorgverzekeringen, waar helemaal geen afspraken mee te maken zijn. Wat zit er toch een hoop fout in Nederland.

Ik maak altijd zo snel mogelijk en voor een zo’n  laag mogelijk bedrag afspraken over betalingsregelingen met de schuldeisers. Want in veel gevallen is, door het ontbreken van communicatie over het aflossen van de schuld, een opeenstapeling van extra kosten en dus extra schuld ontstaan. Belangrijk is dat de betalingsregelingen er zijn, want dat zorgt dat de kosten niet verder oplopen en ook neemt de stroom met enveloppen af. Dit zorgt voor rust in de tent.

Na het ordenen en het maken van afspraken over betalingsregelingen met de schuldeisers begint het echte werk voor de klant pas. Structureel moet er bezuinigt en keuzes gemaakt worden.  Bij budgetcoaches zie je vaak dat zij mensen willen helpen omdat ze in hetzelfde schuitje hebben gezeten en dus vanuit ervaring praten. Dit is bij mij niet het geval. Het voelt soms een beetje hypocriet om te zeggen dat ze door dit moeilijke proces heen moeten om daarna weer vooruit te kunnen kijken.

Voor mij is er niets leukers dan mensen helpen met hun financiën. Maar als jullie er nu allemaal voor zorgen dat je geen schulden opbouwt dan kan ik stoppen als budgetcoach en met jullie aan de slag als money coach want dat is nog leuker. Wel moet ik er nog voor zorgen dat jullie gaan inzien dat er een noodzaak is om toch aan morgen of overmorgen te denken. Zodat we dan samen gezellig op weg kunnen naar financiële vrijheid.

2 antwoorden
  1. Anneke
    Anneke zegt:

    Hai Petra,
    Ik stuitte bij uwgeldwinkel.nl op deze blog van jou en dacht: ik ga toch even iets roepen. Je schrijft “Ik maak altijd zo snel mogelijk en voor een zo’n laag mogelijk bedrag afspraken over betalingsregelingen met de schuldeisers.” Ik zou je adviseren om hier als budgetcoach mee uit te kijken. Formeel mag je namelijk in veel situaties helemaal geen betalingsafspraken maken voor je klant. Want voor dat werk mag je niet door de klant betaald worden volgens de WCK. Misschien weet je dit allang, maar misschien ook niet?
    Succes met je praktijk,
    hartelijke groeten
    Anneke

    Beantwoorden
    • Petra Regoort
      Petra Regoort zegt:

      Hoi Anneke,
      Leuk dat je mijn blog leest en zelfs ook nog reageer. Ik weet dat ik tegen betaling geen schuldbemiddeling mag doen. De betalingsregelingen gelijk vastleggen is in het begin noodzakelijk om erger te voorkomen maar is maar een klein stukje van mijn dienstverlening. Beter zou zijn als ik de klant zelf laat bellen en hem coacht om het te regelen maar vaak hebben ze het al zover laten komen dat snelle actie echt geld bespaart. Maar goed dat je mijn aandacht er weer even op vestigt en bij mijn volgende klant neem ik het zeker mee.
      Dank en ook succes,
      Petra

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *