Gewoon doen

Gewoon doen

Iemand coachen op weg naar financiële vrijheid valt niet mee. Tegen iemand vertellen wat hij moet doen dat lukt wel, maar hoe krijg je het voor elkaar dat ze het ook daadwerkelijk gaan doen. Ik kan nog zoveel adviezen schrijven, maar als het niet opgepakt wordt dan voelt dat als een zinloze actie. In het geval dat je een financieel plan maakt en ervoor zorgt dat er voor de uitvoering ook producten van jezelf aangeschaft moeten worden, dan heb je nog een stok achter de deur. Je kan de offerte de deur uitdoen en deze achterna blijven bellen, maar hoe krijg ik het voor elkaar dat mijn adviezen opgevolgd worden?

Bij mijn klanten met schulden ga ik er, als het nodig is, daadwerkelijk naast zitten en zorg ervoor dat ze de betalingen allemaal uitvoeren. Daarnaast laat ik ze iedere maand hun overzicht bijwerken en deze naar mij opsturen. Als ze het niet doen, dan ga ik er achteraan en blijf er boven op zitten. Eventueel kan de werkgever, mijn opdrachtgever, ook druk zetten. Maar hoe doe je dat bij iemand die een advies wil voor financiële vrijheid? Hoe graag willen zij dat ik ze achter hun broek zit?

Volgens business coach Laura Babeliowsky kan je voor betrokkenheid zorgen door het programma wat je aanbiedt niet te goedkoop te maken. Door de hoge prijzen daag je je klanten uit om het beste uit zichzelf te halen. Ze hebben er veel voor betaald en willen dan ook waar voor hun geld ontvangen. Ik heb een keer iemand met financiële problemen gratis geholpen, een zogenaamde vriendendienst. Wat ik gemerkt hebt is dat mijn advies, door het gratis te doen, helemaal niet op waarde geschat wordt. Er is geen commitment en ik denk dat er niets mee gedaan is. Ik niet blij, maar mijn ‘klant’ waarschijnlijk ook niet.

Als je er goed geld voor moet betalen dan heb je er in ieder geval over nagedacht of je de hulp wel wil. Begeleiden gedurende een langere periode volgens een bepaalde methode en daarbij de klanten laten rapporteren over hun voortgang zijn ook manieren om de klant in actie te krijgen. Rapporteren in een community helemaal, want dan ontstaat er ook nog een soort competitie waarbij ze niet voor elkaar onder willen doen.

Het feit dat klanten mijn adviezen niet altijd opvolgen moet me eigenlijk niet zoveel uitmaken. Maar de controlfreak in mij heeft er last van en voor een startende ondernemer zijn succesverhalen belangrijk. Volgens mijn vriendinnen moet ik het loslaten. Niet alle adviezen worden direct opgevolgd, maar dat wil niet zeggen dat het advies niet goed is. Soms is iemand gewoon nog niet zover en moeten er eerst nog wat kwartjes vallen. Voor mij betekent het niet opvolgen van mijn advies dat ik het niet goed gedaan heb en ik toch niet genoeg geluisterd heb naar wat iemand wil.

Als ik naar mezelf kijk stel ik ook acties uit waar ik geen zin in heb of die ik lastig vind. De adviezen die ik ontvang via webinars of nieuwsbrieven, hoe goed ze ook zijn, parkeer ik als het me niet uitkomt. Het steeds voor me uitschuiven van de lastige klussen door eerst de leuke en makkelijke op te pakken is een standaard routine van me. Met logisch nadenken weet ik dat het oppakken van de belangrijke maar lastige klus slimmer is en meer voldoening geeft, maar toch zorgt dat niet voor verandering.

Veel geld betalen voor advies en er niets mee doen is voor mij, als dochter van Zeeuwse ouders, geen optie. Een hoge prijs betalen om de dienst af te nemen werkt wel drempelverhogend. Ik moet dan wel echt graag willen. Het communiceren over dat ik iets ga doen werkt bij mij ook. Het niet nakomen hiervan is namelijk gezichtsverlies en daar heb ik last van. Mijn vriendinnen gaven me het advies om toch een business coach in te huren, zodat ik grotere stappen ga maken en niet steeds alles voor me uit blijf schuiven. Een goed en gratis advies en dus gewoon doen, maar ik denk er nog even over na.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *