Feedback

Feedback

Om te groeien als persoon en om te kijken of we de juiste dingen aan het doen zijn moeten we regelmatig vragen om feedback. Feedback zorgt voor informatie waardoor we werkwijzes kunnen verbeteren, de manier hoe we uitleg geven kunnen veranderen en waardoor we dus beter worden. Vanuit mijn praatgroep heb ik geleerd dat ik behoorlijk perfectionistisch ben en fouten maken sta ik mezelf niet toe. Dit is dan waarschijnlijk ook de reden dat ik niet graag om feedback vraag. Horen wat beter of anders kan betekent direct voor mij dat ik het dus niet goed genoeg gedaan heb en daar kan ik niet goed mee omgaan.

Op het moment dat je start met bloggen hebben mensen een mening hierover. Over mij, over de inhoud, over de schrijfwijze, over mijn privacy. Het vragen naar feedback vind ik heel lastig en dat zou ik zelf ook niet zo snel doen. Maar door het bloggen heb ik geen keuze. In allerlei vormen krijg ik feedback en op willekeurige momenten. Dat is voor mij best lastig en bij iedere opmerking die ik hoor schiet ik direct in de modus “Ik heb het niet goed gedaan, het had beter gekund”.

Het kan gebeuren dat door een vraag die aan mij gesteld wordt, ik snap dat de essentie niet goed is overgekomen. Dan heb ik mijn gedachten toch niet duidelijk genoeg opgeschreven. Als mensen aangeven dat ze halverwege zijn afgehaakt, dan heb ik het verkeerde onderwerp gekozen of gebruik ik te moeilijke termen. Ook zijn er die zich ingeschreven hebben om mijn blog wekelijks via mail te ontvangen maar toch besluiten dat ze dat niet meer willen. Het voor iedereen leuk en interessant houden valt niet mee. Ik moet mezelf er dan ook aan herinneren dat ik blog voor mezelf over mijn reis in de hoop dat anderen mee op reis gaan. Al zet ik sommige van mijn lezers, of een toevallige passant, alleen maar even aan het denken dan ben ik al goed bezig.

Dat ik niet de enige ben die het lastig vindt om feedback te ontvangen blijkt wel uit mijn klanten. Ik moet ze constant achter hun broek zitten zodat ze hun bijgewerkte inkomsten en uitgaven overzicht en een download uit internetbankieren naar me op sturen. Het bijwerken van het overzicht geeft direct een terugkoppeling over de uitgaven van de afgelopen maand. Voor sommigen waarschijnlijk iets te confronterend. De cijfers liegen niet dus misschien is dat wel iets dat ze tegenhoudt. Het zou ook kunnen zijn dat ze niet met mijn opmerkingen achteraf kunnen omgaan. Misschien moet ik, als ik durf, ze toch eens om de feedback vragen.

De vraag is eigenlijk of mijn klanten wel geholpen willen worden? In sommige gevallen lijkt het wel of ik aan een dood paard aan het trekken ben om iets van hen gedaan te krijgen. Willen ze wel groeien en leren van hun fouten en staan ze wel open voor verbeterpunten? Hoe vaak wordt de verantwoordelijkheid van de situatie waar we in zitten niet neergelegd bij de buitenwereld. Het ligt nooit aan onszelf. Indien we willen dat de situatie waarin we ons bevinden beter wordt, moeten we kritisch naar onszelf leren kijken en de verantwoordelijkheid oppakken. Doen we dat niet dan leggen we de macht bij de buitenwereld en verandert er niets.

Het bloggen helpt mij in ieder geval om meer gewend te raken aan commentaar. Ik ben in ieder geval blij dat ik geen bekende Nederlander ben want dan heeft heel Nederland een mening over je, die ze ook graag willen delen. Of deze feedback ook daadwerkelijk helpt om kritisch naar jezelf te leren kijken betwijfel ik. Het belangrijkste is dan volgens mij dat je een hele gladde rug moet hebben om het allemaal langs te laten glijden. Dat is dan weer wel een punt waar ik wat van leren kan.

2 antwoorden
  1. Chantal
    Chantal zegt:

    Mooie reflectie Petra! Weet dat ik je blogs verfrissend, authentiek, verrassend, grappig, leerzaam en inzicht gevend vind. Zomaar ongevraagde positieve feedback. Alsjeblieft!

    Vergeet niet, zonder feedback geen groei!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *