Een authentieke klantervaring
Eten waar de locals eten
Na een lange dag op de Web Summit doorgebracht te hebben, besloten we om nog even ergens te gaan eten. Je hoort vaak dat je bij restaurants moet gaan eten waar de echte bewoners van de stad ook komen. Een stap die ik zelf nog nooit heb aangedurfd. De tentjes ogen vaak kaal en er is niet geïnvesteerd in meubilair en gezellige aankleding. Het ziet er eigenlijk altijd uit zoals bij ons de cafetaria’s zijn ingericht. Fel licht, goedkoop meubilair en behoorlijk sfeerloos. Maar je kunt er goed eten voor weinig geld. Je kent het wel.
Geen idee wat je op je bord krijgt
Ik ben, zeker wat eten betreft, geen lefgozer. Bij een twijfelachtig tentje naar binnen stappen is ver buiten mijn comfortzone. Wat voor eten ga ik krijgen, zitten er rare dingen bij, hebben ze er niet mee gerotzooid, ga ik het ook daadwerkelijk opeten. Ik kies liever voor de zaakjes die er mooi uit zien, sfeer hebben en het liefst dat het er een beetje druk is. Ook daar kunnen ze met je eten rotzooien, maar waar ik het meest tegenop zie is dat mijn eten te herkenbaar op mijn bord komt. Ik eet liever geen kip of vis dat er nog behoorlijk als kip of vis uitziet. Ik weet het, ik ben een watje.
Een goede aanbeveling
Van onze Airbnb verhuurder hadden we het adres gekregen van een ‘echt’ Portugees restaurant, waar hij zelf regelmatig een hapje ging eten. Het was er niet druk en zag er sfeerloos uit, maar eenmaal binnen veranderde dat. De restauranteigenaar was aardig en er was voldoende aanloop. Een taxichauffeur die zijn dagelijkse borrel komt halen. Een Portugese man en vrouw die even snel een hapje eten. Collega’s die na werktijd samen een biertje drinken. Van het vrije leven genietende backpackers, alles komt er binnen. Sommigen voor een kwartiertje, anderen wat langer. Een gezellige bedrijvigheid.
Weinig keus
Het menu is simpel, of vlees of vis en dan zijn er een paar mogelijkheden. Doordat ik net van de Web Summit vandaan kwam lag de opgedane kennis over het zorgen voor de juiste klantervaring, authentiek zijn en niet te veel keuzemogelijkheden aanbieden, nog vers in mijn geheugen. Hij deed alles perfect. Het menu was in het Portugees, maar hij had voor ons al een gedeeltelijke keuze gemaakt. Toen ik vroeg naar de andere mogelijkheden met kip die op de kaart stonden, wist hij al dat ik dat niet wilde. Goed gezien dat ik geen type voor ingewanden ben. Ken je klant.
De vraag op de juiste manier stellen
We kregen brood met goed gezouten boter en daarna ging hij de keuken in. Een mooi tentje waar hij alles zelf deed. Nergens voor nodig om iemand bij de deur, achter de bar en in de keuken te hebben. Alles op het gemakje, hij liet zich niet gek maken. We hebben lekker gegeten en als toetje was de keuze vla-pudding met karamelsaus of chocolademousse. Geen dessert nemen was geen optie en ook de koffie was niet meer dan logisch.
Een zaadje planten
Na zo’n hectische dag op de Web Summit met heel veel mensen en overal rijen, was het zalig om weer op aarde te landen. Even geen big data, marketing, crypto currency of social media. De wereld verandert, maar dat geldt niet voor alles en iedereen. Om te verkopen moet je authentiek zijn en goede producten leveren. Een hele dag er over horen praten en ’s avond ervaren in de praktijk, is de ultieme leerervaring. En dat voor een bedrag waar je bijna zelf niet voor kan koken. Tot morgen, zei hij bij het afscheid. Hij snapt het echt, nu alleen nog andere verlichting en meubilair.
Ik herken dat gevoel over eten, en” wat zit erin” helemaal.
Ik heb dat nog steeds, en zal zeker niet overal maar in happen, of spontaan in mijn mond steken.
Oost west, thuis best.
Kom Cees, laat je eens verrassen, het zou zo maar kunnen bevallen. Ik heb er geen spijt van gekregen. :-)