De obstakelrun voor gevorderden

De obstakelrun voor gevorderden

Overal word je verleid tot het kopen van spullen, diensten of eten, het doen van activiteiten en het geven van giften. Wil je niet in de verleiding komen dan moet je in een hutje op de hei gaan zitten zonder televisie, computer en telefoon. Want zelfs thuis word je door het internet 24/7 verleid tot het doen van aankopen. Het is niet alleen de constante stroom van reclame, maar je kan hetgeen dat aangeboden wordt ook direct kopen.

We worden niet alleen gelokt door wat we zien, maar ook door wat we ruiken. En tegenwoordig kan je op straat en in winkels van alles proeven. Het leven is een wedstrijd ‘stevig in je schoenen staan’ geworden. Voor mij en voor een heleboel andere mensen is dit niet zo lastig. Gedisciplineerd als we zijn, geven we niet direct toe aan onze impulsen. We hebben wat regels voor ons zelf opgesteld en daar houden we ons aan. Eerst sparen en dan pas kopen, zo min mogelijk kopen via internet, een paar dagen bedenktijd nemen voordat je iets koopt, enzovoort.

Maar er is een hele grote groep mensen waarvoor dit niet opgaat. Die geven toe aan koopjes en aanbiedingen, want dat hebben ze nu net nodig. Heb je voor jezelf bepaald dat je meer wilt sparen en minder wilt uitgeven, dan wordt het hele leven een ware obstakelrun. Zelfs op je werk wordt het je lastig gemaakt. Bij sommige bedrijven kan je de keuze maken tussen de gratis koffie van de werkgever of je kan zelf betalen voor koffie bij een inpandige luxe koffietent. Iedere dag daar een kopje koffie nemen is op jaarbasis een dure gewoonte. Het is best lastig om daar niet dagelijks aan toe te geven.

De grote vraag is dan ook, hoe je met al deze obstakels om kan leren gaan. Hoe kan je jezelf beschermen tegen het uitgeven van geld aan zaken waarvan het maar de vraag is of je het eigenlijk wel wilt. Pinpassen thuis laten, een beperkt geldbedrag in je portemonnee, geen creditcard aanvragen, weinig geld op je lopende rekening. Het gaat vaak best even goed, tot een moment van zwakte. Wilskracht is een spier en het moment komt dat deze moe wordt en dan geef je alsnog aan een koopimpuls toe. Geen wonder met zoveel verleidingen.

Het trainen van wilskracht is een oplossing. Hierdoor kan je ervoor zorgen dat je het nee-zeggen tegen verleidingen langer volhoudt, maar je bent nergens veilig om even uit te rusten. Je bent sterk geweest en hebt alleen de boodschappen gedaan van je lijstje en je hebt tijdens het winkelen alleen de benodigde winterjas gekocht. Kom je thuis en zit je even te internetten, worden toch die leuke schoenen, die je gisteren online bekeken had, voor een leuk prijsje aangeboden. Hoe sterk is je wilskracht dan nog?

De huidige technologie is er om het leven makkelijker te maken, maar dat geldt niet voor alles. Ben je stoer voorbij je favoriete winkel gelopen, word je door beacon-programmatuur van de winkel herkend en sturen ze je een berichtje op je telefoon met een geweldige aanbieding. Moest je voorheen het geld nog uit je portemonnee pakken. Nu hoef je bij kleine bedragen niet eens je pincode meer in te voeren. Je hebt dadelijk niet meer in de gaten dat je geld aan het uitgeven bent. Word je soms nog wel tegengehouden om kleding te kopen, omdat je geen zin hebt om het te passen. Met de nieuwste technologie kan je zien hoe de kleding je staat zonder je te hoeven omkleden.

Het is te hopen dat er ook technologie ontwikkeld gaat worden om mensen, die gevoelig zijn voor impulsaankopen, tegen zichzelf te beschermen. Het kunnen filteren van reclames op computer en telefoon. Of intelligente pinpassen die weigeren te betalen bij het derde paar schoenen binnen een maand. Tot die tijd toch maar hard aan het werk om onze wilskracht te trainen. Naast de bootcamps, hardloopwedstrijden, urbain trails en viking runs misschien een nieuw gat in de markt. Een georganiseerde obstakelrun door een winkelstraat met op iedere hoek een verleiding waar niet aan toegegeven mag worden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *